Influencer marketing – det moderna word of mouth

Under de senaste åren har det som kallas för Influencer marketing vuxit och öppnat upp ögonen för företag då detta är ett annat sätt att marknadsföra sig på än tidigare (Solis, 2018:2). Influencer marketing är en marknadsföringsstrategi där företag och varumärken använder sig av personer som i sin tur når ut till konsumenterna (Glucksman, 2017:77). Förut använde företag och varumärken sig av stora kändisar i tv-reklamer för att marknadsföra sig och sina produkter, men detta är något som på senare tid istället använts på sociala medier där olika varumärken marknadsför sig själva genom Influencers. Att marknadsföra sig på detta sätt gynnar varumärkena då de erhålls en möjlighet till att få en bättre och mer personlig kontakt mellan konsumenten och varumärket (Glucksman, 2017:78).

En Influencer på sociala medier använder sig av olika plattformar som exempelvis Instagram, Twitter, Youtube och bloggar där de skriver, filmar eller visar bilder på sitt vardaglig liv. På dessa kanaler skapar de även innehåll för att marknadsföra ett visst varumärke som vill marknadsföra sig via Influencern. Då en Influencer har en hög trovärdighet hos sina följare på sina sociala medier leder det till att marknadsföringen ofta är framgångsrik (Glucksman, 2017:78). Vad som är vitalt när ett varumärke ska marknadsföras via en Influencer på social medier är att hitta rätt Influencer och att denna uppfattas positivt av sina följare för att varumärket på så vis också ska få en positiv uppfattning (De Veirman, Cauberghe & Hudders 2017:802).

Ett företag och varumärke som verkligen lyckats bra med att använda sig av Influencer marketing är klockföretaget Daniel Wellington. Under 2016 rapporterade företaget att de hade intäkter på 230 miljoner dollar, vilket gör dem till ett av Europas ledande klockmärken. Varumärkets marknadsföring sker på sociala nätverk som Facebook, Twitter och till största del på Instagram. Filip Tysander, grundaren av klockföretaget, hade idén om att marknadsföra varumärket via Influencers på sociala medier redan från början och ville använda sig av mindre Influencers och deras styrka att nå ut till många människor vilket har lett till att klockarna nu syns överallt på internet. Strategin av att använda sig av Influencers för att marknadsföra en produkt är både enkelt och effektivt. När Daniel Wellington marknadsför sig via en Influencer får denne en gratis klocka och ber dem sedan lägga ut den på sina sociala medier tillsammans med hashtagen #danielwellington där även varje Influencer har en rabattkod att ge till sina följare (Digitalvalueblog, 2017). Bilden nedan visar ett exempel på hur en Influencer marknadsför Daniel Wellington via sin Instagramprofil.

unnamed

Bildkälla: Kenza Zouiten Subosic, Instagram (2017)

Att marknadsföra varumärket via en Influencer på Instagram öppnar även upp för en konversation där en Influencers följare exempelvis kan ställa en fråga i kommentarerna och Influencern kan svara personligen. Detta är något som kan leda till att produkten kan marknadsföras ytterligare via Influencerns personliga rekommendation (Glucksman, 2017:82). Av personliga erfarenheter så vet jag att jag blir påverkad av Influencers. Om exempelvis en Influencer som jag gillar använder en produkt och gör reklam för den så blir jag själv oftast intresserad och vill prova produkten. Detta är för att jag känner en trovärdighet till denna person och litar på att det denne skriver och säger på sina sociala medier är att lita på.

Att företag och varumärken använder sig av Influencers vid marknadsföring är något jag tror kommer fortsätta vara framgångsrikt ett tag framöver då det har fått en sådan stor framgång. Det är dock viktigt att varumärket är pålästa om vilka Influencers som de vill att varumärket ska förknippas med och därmed välja någon som är har en positiv uppfattning av sina följare. Detta för att varumärket ska uppfattas positivt och få framgång (De Veirman, Cauberghe & Hudders 2017:802).

 

Källor:

De Veirman, M., Cauberghe, V. & Hudders, L. (2017). Marketing through Instagram influencers: the impact of number of followers and product divergence on brand attitude. International Journal of Advertising, 36:5, 798-828, DOI: 10.1080/02650487.2017.1348035

Digitalvalueblog (2017)
https://digitalvalueblogblog.wordpress.com/2017/11/02/learning-from-the-best-why-daniel-wellington-wins-the-influencer-marketing-game/

Glucksman, M. (2017). The Rise of Social Media Influencer Marketing on Lifestyle Branding: A Case Study of Lucie Fink. Strategic Communications Elon University.

Solis, B. (2018). Influence 2.0: The Future of Influencer Marketing.

En reaktion till “Influencer marketing – det moderna word of mouth

  1. Ja, detta är ju ett välkänt och bra exempel på hur man med små medel har lyckats ta ett litet företag/varumärke och få det att bli jättestort. Exemplet stärker argumenten som teorierna säger om kraften i att använda sig av Influencer marketing.

    Om jag dock försöker mig att läsa mellan radera här så kan jag tänka mig att det inte kanske bara var kraften i sociala medier och Influncers som initialt påverkade deras beslut att marknadsföra sig så här. Har man inte medel att köpa sig fram i köpta kanaler så är detta naturligtvis den vägen man väljer.

    Sedan hade de nog ändå god förståelse för kraften i att nyttja Influncers, så jag är inte säker på att de ändå hade nyttjat köpta kanaler här även om de hade haft medel att göra så.

    Gillar också att du påtalar de Paradigmskifte som skett, citat:

    ”Förut använde företag och varumärken sig av stora kändisar i tv-reklamer för att marknadsföra sig och sina produkter, men detta är något som på senare tid istället använts på sociala medier där olika varumärken marknadsför sig själva genom Influencers”.

    Gamla sanningar gäller inte längre, och helt andra krafter än innan påverkar idag våra konsumtionsmönster.

    /Kent

    Gilla

Lämna en kommentar